Onderzoek naar leermogelijkheden en leerproblemen

 

Ieder kind is uniek met zijn of haar talenten, karakter en mogelijkheden. Als uw kind moeilijkheden ervaart op school, met de leerstof, de motivatie of met zijn of haar leeftijdsgenoten kan het nodig zijn om met psychologisch onderzoek duidelijk te krijgen wat daarvan de oorzaak is.

 

Bij Praktijk Rood kunt u terecht voor een psychologisch onderzoek om inzicht te krijgen in de vaardigheden, de mogelijkheden en moeilijkheden die uw kind heeft op het gebied van leren, gedrag en sociaal emotioneel welbevinden. Dit onderzoek bestaat meestal uit een aantal onderdelen waar onder intelligentie onderzoek, didactisch onderzoek en/of sociaal emotioneel onderzoek en geeft inzicht in waar de moeilijkheden liggen en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden.

 

Voorbeelden van vragen die door een psychologisch onderzoek bij Praktijk Rood beantwoord kunnen worden:

  • Wat is de oorzaak van de leerproblemen op school?
  • Is er sprake van een motivatieprobleem of iets anders?
  • Wat zijn de intellectuele mogelijkheden?
  • Is er sprake van hoogbegaafdheid?
  • Is er sprake van faalangst?
  • Hoe ervaart het kind de school?
  • Hoe beleeft het kind zichzelf? 
  • Hoe zit het karakter, de persoonlijkheid van het kind in elkaar?
  • Is er sprake van dyslexie?
  • Is er sprake van concentratie of geheugen problemen?
  • Is er sprake van dyscalculie?

Wij streven ernaar dat het gehele onderzoekstraject binnen 4 tot 6 weken afgerond is.

 

Een onderzoekstraject bestaat uit een aantal delen:

  1. Uitgebreide intake van 1 tot 2 uur (met ouders en/of het kind).
  2. Wij vragen u (en de school) eventueel vragenlijsten in te vullen om de moeilijkheden in kaart te brengen.
  3. Eventueel een schoolobservatie door ons op school.
  4. Twee testochtenden van elk 1,5 tot 2 uur bij Praktijk Rood op kantoor.
  5. Bespreking van de onderzoeksresultaten en het geven van adviezen over trainingsmogelijkheden van ongeveer 1,5 uur
  6. U krijgt een rapport van het onderzoek thuisgestuurd.